Σάββατο 29 Μαΐου 2010

Τα προσωπικά δεδομένα δεν είναι ασφαλή στο Facebook


Το ένα είναι η δημοφιλέστερη ιστοσελίδα κοινωνικής δικτύωσης παγκοσμίως. Το άλλο, μία από τις μεγαλύτερες εταιρείες διαδικτυακών υπηρεσιών, ο κολοσσός των μηχανών αναζήτησηςκαι πολλά ακόμα. Facebook και Google, όμως, έχουν, πέραν της δημοτικότητάς τους, ακόμα ένα κοινό: την αυξανόμενη οργή εναντίον τους για «κατάχρηση της εμπιστοσύνης» και «παραβίαση των προσωπικών δεδομένων» των χρηστών. Αραγε, υπάρχει χώρος για πραγματικά προσωπικά δεδομένα στο Ιντερνετ;




Εναν χρόνο αφότου ξεκίνησε το Facebook, το 2005, η πολιτική προστασίας προσωπικών δεδομένων του περιοριζόταν στην εξής φράση: «Τα προσωπικά σας στοιχεία δεν θα γνωστοποιηθούν ποτέ σε οποιονδήποτε πέραν της δικής σας ομάδας φίλων». Πέντε χρόνια αργότερα, η ίδια πολιτική τραβάει σε μάκρος 5.830 λέξεων- όπως σχολιάζουν με νόημα οι απανταχού επικριτές της, είναι περισσότερες και από το αμερικανικό Σύνταγμα. Μόλις προχθές, ο ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της ιστοσελίδας, Μαρκ Ζάκερμπεργκ, αναγνώρισε ότι «πολλοί άνθρωποι είναι εκνευρισμένοι μαζί μας» και ανακοίνωσε ευρείες αλλαγές στις ρυθμίσεις απορρήτου, με στόχο την απλοποίησή τους και την καλύτερη προστασία των προσωπικών δεδομένων των 400 εκατομμυρίων χρηστών- που οσονούπω λέγεται ότι θα αγγίξουν το μισό δισεκατομμύριο... Αντίο... Το timing της ανακοίνωσης δεν ήταν τυχαίο. Σε έρευνα που έκανε πρόσφατα η βρετανική εταιρεία δημοσκοπήσεων Sophos σε 1.600 χρήστες, ένα 16% δήλωσε πως έχει ήδη σταματήσει να χρησιμοποιεί το Facebook και άλλο ένα 60% πως είναι «πιθανό» ή «πολύ πιθανό» να ρίξει σύντομα μαύρη πέτρα στην ιστοσελίδα, λόγω ακριβώς, ανησυχιών για παραβίαση των προσωπικών δεδομένων τους. Η αυριανή ημέρα, μάλιστα, έχει ανακηρυχθεί Quit Facebook Day, «Ημέρα Εγκαταλείψτε το Facebook» - πάνω από 23.200 χρήστες ορκίζονται να το κάνουν αυτό στην ομώνυμη ιστοσελίδα. Σε ολόκληρο τον κόσμο, αρχές και οργανώσεις, από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή μέχρι το αμερικανικό Κέντρο Πληροφόρησης για την Ηλεκτρονική Ιδιωτικότητα, υψώνουν τελευταία επικριτικές φωνές όσον αφορά την περιπλοκότητα των ρυθμίσεων απορρήτου του Facebook. Αφορμή (τελευταία, διότι έχουν υπάρξει πολλές) στάθηκε η αλλαγή τους τον περασμένο μήνα, και κυρίως το πρόγραμμα «στιγμιαίας εξατομίκευσης», που συνδέει «επιλεγμένους συνεργάτες» με τις «δημόσιες πληροφορίες» των χρηστών.

«Οι χρήστες είναι προϊόν».
Κάποιοι θεωρούν τις αλλαγές που ανακοίνωσε την Τετάρτη ο Ζάκερμπεργκ ένα θετικό βήμα. Αλλοι, όπως ο αρθρογράφος του «Νewsweek» Ντάνιελ Λάιονς, θεωρούν ότι είναι «πολύ λίγες, πολύ αργά». Τα τελευταία πέντε χρόνια, σημειώνει ο Λάιονς, το Facebook άλλαξε πολλές φορές την πολιτική απορρήτου του, «πάντα στην ίδια κατεύθυνση και κάθε φορά το σενάριο είναι το ίδιο. Ο κόσμος διαμαρτύρεται. Το Facebook μένει ατάραχο, κατόπιν κάνει ότι απολογείται, κατόπιν κάνει λίγο πίσω και κανείς δεν συνειδητοποιεί πως ύστερα από αυτή τη μικρή υποχώρηση, ο Ζάκερμπεργκ ξαναπερνάει στην επίθεση με νέες ρυθμίσεις σχεδιασμένες να συγκεντρώσουν ακόμα περισσότερες προσωπικές πληροφορίες... Η αλήθεια είναι ότι ο Ζάκερμπεργκ χρειάζεται τις προσωπικές σας πληροφορίες. Εξαρτάται από αυτό η επιχείρησή του.

Σε ό,τι αφορά το Facebook, το πιο σημαντικό που πρέπει να καταλάβετε είναι πως δεν είστε οι πελάτες του, είστε το στοκ του, το προϊόν που πουλάει. Οι πραγματικοί πελάτες του είναι οι διαφημιστές. Στο ένα δισ. δολάρια αναμένεται να φτάσουν τα έσοδα του Facebook το 2015, κατά κύριο λόγο από τις διαφημίσεις. Η επιλογή για το αν θα το χρησιμοποιούμε και τι πληροφορίες θα μοιραζόμαστε, δική μας.
Add To Facebook Add To Twitter Add To Yahoo Add To Reddit Fav This With Technorati Add To Del.icio.us Digg This Stumble This

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου