Θέλετε να «ανεβάσετε» ένα τραγούδι στο YouTube; Πληρώστε 1,6 ευρώ!
Η δημοφιλέστερη ιστοσελίδα βίντεο στον κόσμο αποφάσισε να χρεώνει το μουσικό περιεχόμενο που αναρτούν οι χρήστες της, υπό τις «ασφυκτικές» πιέσεις της μουσικής βιομηχανίας.
Η εφαρμογή της -ήδη ισχύουσας- νομοθεσίας παίρνει από αύριο σάρκα και οστά, με το YouTube να απαγορεύει στους χρήστες του να αναρτούν περιεχόμενο χωρίς προηγουμένως να έχουν πληρώσει γι’ αυτό.
Η κίνηση αυτή, που ήδη έχει προκαλέσει αντιδράσεις μεταξύ των απλών «οικιακών» χρηστών, οι οποίοι δεν χρησιμοποιούν την ιστοσελίδα για εμπορικούς σκοπούς, βασίζεται στην αρχή ότι η χρήση ενός προϊόντος με κατοχυρωμένα πνευματικά δικαιώματα (π.χ. ενός τραγουδιού), προϋποθέτει άδεια από τον δημιουργό του.
Πρακτικά, για να γίνει αυτό, μέχρι τώρα απαιτούνταν μια πολυδαίδαλη και χρονοβόρα διαδικασία. Ο χρήστης θα έπρεπε να βρει σε ποια εταιρεία ανήκει το τραγούδι που έχει επιλέξει, ποιοι άλλοι έχουν κατοχυρωμένα πνευματικά δικαιώματα σε αυτό, έπειτα να επικοινωνήσει μαζί τους, να ζητήσει άδεια και, όταν αυτή του χορηγηθεί, να χρησιμοποιήσει το τραγούδι. Κι όλα αυτά, μόνο και μόνο για να «ανεβάσει» ένα ερασιτεχνικό βίντεο που έφτιαξε, στο οποίο ακούγεται το εν λόγω μουσικό θέμα.
Όμως, το YouTube βρήκε τη λύση (η οποία είναι εξαιρετικά αμφίβολο αν θα αρέσει στους χρήστες). Από αύριο, η εταιρεία Rumblefish, που ασχολείται με την αδειοδότηση προστατευμένης μουσικής, εισάγει μια υπηρεσία πώλησης τραγουδιών που είναι κατοχυρωμένα από πνευματικά δικαιώματα.
Οι χρήστες θα καταβάλλουν 1,99 δολάρια (1,6 ευρώ), προκειμένου να χρησιμοποιήσουν το τραγούδι που έχουν επιλέξει. Πληρώνοντας αυτό το ποσό, θα έχουν στη διάθεσή τους την πλήρη έκδοση του τραγουδιού. Θα μπορούν, μάλιστα, να το επεξεργαστούν κατά το δοκούν: να το μοντάρουν, να το «κόψουν» και να το αναπαράγουν ξανά και ξανά.
Η νέα υπηρεσία, με τον τίτλο Friendly Music (Φιλική Μουσική), μπορεί να χρησιμοποιηθεί μόνο από ιδιώτες και αποκλειστικά για μη εμπορικούς σκοπούς. Για παράδειγμα, για την ανάρτηση ενός βίντεο από τις καλοκαιρινές τους διακοπές ή από το γάμο τους, το οποίο θέλουν να επενδύσουν μουσικά με ένα τραγούδι. Τυχόν χρήση για εμπορικούς σκοπούς μπορεί να γίνει μόνο κατόπιν χορήγησης ειδικής άδειας (με το αντίτιμο να ανεβαίνει σημαντικά).
«Οι χρήστες του YouTube είναι οι σκηνοθέτες της καθημερινότητας. Είμαστε ενθουσιασμένοι που αυτή η υπηρεσία αποτελεί το πρώτο από τα πολλά βήματα που θα κάνουν τη χρήση της μουσικής σε ένα βίντεο πραγματικά εύκολη», δήλωσε ο Πωλ Άντονι, διευθύνων σύμβουλος της Rumblefish.
Η υπηρεσία Friendly Music θα παρέχει πρόσβαση σε περισσότερα από 35.000 τραγούδια – κανένα, όμως, ιδιοκτησίας των τεσσάρων μεγαλύτερων δισκογραφικών εταιρειών. Το YouTube ελπίζει ότι μέσα στους προσεχείς μήνες θα συνάψει συμφωνίες με τους περισσότερους «επώνυμους» καλλιτέχνες και θα αρχίσει να διαθέτει τα τραγούδια τους.
Ο κ. Άντονι δήλωσε ότι η εταιρεία διάλεξε ένα προς ένα τα τραγούδια που διατίθενται από την υπηρεσία, επιλέγοντας μόνο αυτά που πιστεύεται ότι ταιριάζουν ως μουσική υπόκρουση στα βίντεο των χρηστών. Οι χρήστες μπορούν να αναζητήσουν τη μουσική με πολλούς τρόπους, όπως βάσει του είδους της (ροκ, ποπ, τζαζ κ.λπ.) ή της διάθεσής τους (μουσική ευχάριστη, χαλαρωτική, μελαγχολική, «καλοκαιρινή» κ.ά.).
Η Google, ιδιοκτήτρια του YouTube, «περιπολεί» στον Παγκόσμιο Ιστό και παρακολουθεί τα βίντεο που «ανεβαίνουν» στην ιστοσελίδα, προκειμένου να διαπιστώσει αν οι χρήστες της έχουν «ανεβάσει» προστατευμένη από πνευματικά δικαιώματα μουσική. Από πέρυσι, μάλιστα, έχει αρχίσει να σβήνει τον ήχο στα βίντεο που περιέχουν προστατευμένα τραγούδια. Όσοι χρησιμοποιείτε συχνά το YouTube, θα έχετε πιθανότατα πέσει πάνω σε κάποιο «μουγκό» βίντεο, στο οποίο βλέπετε εικόνα, αλλά δεν ακούτε ήχο.
Βέβαια, υπάρχει πάντα μια λύση για όσους δεν θέλουν να πληρώσουν. Το 2007, το YouTube ξεκίνησε τη λειτουργία της υπηρεσίας AudioSwap, που δίνει πρόσβαση σε δωρεάν μουσική, για την οποία δεν ισχύουν οι περιορισμοί των πνευματικών δικαιωμάτων. Θα διερωτηθεί κάποιος πόσα είναι τα τραγούδια που δεν προστατεύονται από πνευματικά δικαιώματα και μπορεί ο καθένας να τα χρησιμοποιήσει δωρεάν. «Πραγματικά ελάχιστα», είναι η απάντηση.
Πάντως, η στρατηγική της Google φαίνεται να λειτουργεί. Δεν έχουν περάσει πολλές ημέρες από τότε που απορρίφθηκε η μήνυση της Viacom εναντίον του YouTube, με την οποία η εταιρεία αξίωνε αποζημίωση ύψους ενός δισεκατομμυρίου δολαρίων για παράβαση του νόμου περί πνευματικής ιδιοκτησίας. Το ομοσπονδιακό δικαστήριο των Ηνωμένων Πολιτειών απεφάνθη ότι το YouTube προστατεύεται από το νόμο, διότι αφαιρεί το επίμαχο περιεχόμενο, όταν ειδοποιείται από τον πνευματικό του δικαιούχο ότι το υλικό έχει αναρτηθεί χωρίς άδεια.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου